“Share & Win” Contest to Wonderful Indonesia - More Entries!

By Halal Trip | 27, Nov, 2015
“Share & Win” Contest to Wonderful Indonesia - More Entries!

HalalTrip's “Share & Win” contest to Indonesia has now been extended to the 30th of November! Listed below are more contest entries that we have received up to now:

 
I have never been abroad but future I want to visit Indonesia especially Bandung because of the love of its nature and its beautiful scenery. Moreover, this city full of architecture that embrace their tradition and contain meaningful history behind it. Also as part of shopping destination for ladies.

Amirah Yazid

Saya nak sangat ke Bandung kerana ingin membawa emak saya melancong ke luar negara kerana kami tidak pernah lagi menjejakkan kaki ke luar negara. Tambahan pula, Bandung adalah syurga shopping untuk semua golongan umur dan Bandung adalah destinasi yg sesuai untuk mengisi masa lapang bersama keluarga. #wonderfulindonesia #halaltriptoindonesia

Zaityfarhan

Assalamualaikum and good afternoon :) Recently, i have read a contest that have been shared from my friends about winning a trip to Bandung.. Oh Allah, I swear to you that I am gery excited when hearing this oppurtunity. Coz I really need a vacation to Bandung. Why I would love to travel to Bandung? ▶️ I always heared my friends kept telling me the awesomeness of travelling to Bandung, which I never get experienced it yet. How i wish to experience it and tell to my other friends to visit Bandung if they have a chance :) ▶️ I am hoping to visit Bandung to feel the memory of the sunshine at Indonesia.. Every nations have their own uniqueness.. And I would love to experience it too.. ▶️ I would love to make it a beautiful memory of vacation there. And i hope i can have a chance of winning this contest :) Thank you for the oppurtunity :) Love to hear from you soon :)

Amalina Zainal

Tempat yang paling saya ingat selepas pulang ke bandung beberapa tahun lepas ialah restoran kampung daun kerana konsep restoran yang unik di kelilingi oleh alam sekitar dan makanan yang dihidangkan lazat. Saya berharap dapat berkunjung ke sana sekali lagi bersama suami dan anak untuk sama-sama menikmati keindahan alam sekitar.Selain itu, bandung adalah syurga kain baju dengan harga yang murah dan design yg sukar didapati di Malaysia. Tidak sah kalau ke bandung jika tidak mengunjungi pasar baru.

Nana Yaakob

Saya Nabilah ingin memenangi trip ke bandung kerana ingin buktikan pada suami bahawa bandung adalah tempat yang awesome! Sudah 5 tahun saya menyimpan hasrat untuk bercuti dan melawat sekitar bandung, namun masih tidak kesampaian. Salah satu faktor adalah suami masih mempunyai bad expectation mengenainya sedangkan beliau tidak pernah cuba cari maklumat tentang bandung. Saya pula sehingga sudah menyimpan nama dan nombor supir dan beberapa info di sana hasil carian melalui blogger yang pernah ke sana hanya sebagai persediaan andai kata hati suami berubah untuk ke bandung. Jauh di sudut hati andai saya dipilih sebagai pemenangnya, saya ingin rebut peluang untuk buktikan pada suami tercinta segala telahan yang ada di benak fikirannya salah belaka. Ingin sekali saya buat beliau terus jatuh cinta pada keindahan dan uniknya bumi bandung itu!

Nabilah Samsudin

Assalamualaikum. Saya tidak pernah lagi menjejakkan kaki ke Indonesia. Keinginan saya amatlah tinggi untuk sampai ke sana tetapi kerana kekangan kewangan, saya hanya mampu melihat rakan rakan sahaja pergi melancong ke luar negara. Apa yang saya tertarik untuk menjejakkan kaki ke Indonesia ialah untuk merasai kehidupan dan kebudayaan di sana. Merasai pelbagai juadah dan hidangan penduduk di sana ialah satu keinginan yang tinggi dalam diri saya. Saya ingin menikmati nasi padang, makanan jawa di sana disamping membeli belah di 'syurga' buat para pelancong. Selain dari tempat tempat yang menarik di Indonesia, saya amat teringin untuk ke Tangkuban Perahu. Saya harap halaltrip dapat merealisasikan impian saya. Terima kasih. Selamat maju jaya.

Hajar Azman

Salam and Hi Halaltrip, My name is Nur Izatul Nabila bt Mohd Ali Hanafiah from Subang Jaya, Selangor. First and foremost why I would like to go to Bandung is because I had never been there before. I always read the article about Bandung and their main attraction such as Pasar Baru and Kawah Putih and make me so eager to go there. I also heard that the food is cheap and delicious, the things are cheap and in huge variety. And if I had a chance to win this trip to Bandung, I will go with my husband for our first honeymoon and explore Bandung for our first time.

Nabila Hanafiah

I’ve been reading you contest to Bandung and it’s attract me to join your contest. The main reason why I want to win this contest is because I’ve been dreaming to go to Bandung long time ago. With the biodiversity, and the culture that win my heart, Bandung definitely one of the must go places in my life. Not to forget how heavenly to shopping there, an extra bonus for me as a girl to shop there. After all, it’s not the shopping that attract me most. It’s the nature which is at its best, sure a perfect place for a short getaway for me. Hopefully, I’m lucky enough to win this contest. InsyaAllah.

Siti Nur Aswani Bt. Mohd. Khir

Saya nak sangat ke Bandung lagi kerana layanan mesra masyarakat sana buat saya rasa istimewa seperti VIP. Saya di sambut dengan kesantunan dan kelembutan mereka. Mereka juga sangat menghormati pengunjung serta rajin melayan di mana sahaja saya pergi sama ada ketika membeli belah atau pun saat mencuba makanan di restorannya. Saya teringin lagi ke sana untuk Food Hunting dan merasai keenakan makanan Sunda yang tentunya sangat unik dan sedap dengan selera saya. Moga impian saya untuk ke Bandung dapat ditunaikan bersama Halal Trip supaya saya dapat berkongsi bersama readers blog saya di www.pinkymomma.com Moga perkongsian saya nanti akan lebih ramai yang ingin ke Bandung dan merasai keseronokan untuk ke sana berulang kali. Bandung is a heart of Indonesia. Semua yang indah indah ada di Bandung!

Diya Nadia

Assalammualaikum, Kerana Bandung adalah escapism dari rutin harian. Punyai tarikan fesyen, budaya, sumber makanan halal yang mudah dan diyakini serta tempat-tempat yang menarik dalam pakej sebuah kota yang unik.

Siti Sahara Ara

Saya nak ke Bandung kerana Bandung merupakan destinasi percutian terunggul bagi saya di benua Asia ini. Selain ingin menyingkap rahsia di sebalik Danau Toba, saya juga ingin meneroka kawasan pinggiran gunung berapi yang terletak di situ. Rakan-rakan dan kenalan yang telah melawat Bandung banyak menceritakan tentang keunikan tempat-tempat di Bandung. Saya berjiwa investigatif dan saya ingin menjadikan Bandung sebagai salah sebuah tempat penerokaan yang saya tidak akan lupakan! #wonderfulindonesia #halaltriptoindonesia #iwanttogotobandungsobad I'm winning that halal trip to Bandung because I believe that Bandung is my ultimate vacation place for me in Asian Continental and I wish to seek the secrets lies at Danau Toba and the edge along the volcanic area. Besides, I would like to explore their culture, languages and foods while I'm there. I have investigative heart and soul and I love to have something I gain from Bandung to take home. So here I am, with some stuffs acquired from MAIB exhibition (presenting Indonesia as perfect vacation destination), I'm looking forward to be there for the first time ever!!!

Nur Aqila Kamila

I like to explore more of Bandung Eat at Bandung’s best bamboo restaurant in Waterfall to enjoy the huts and outdoor Indonesian cuisine. Also to see Bandung rolling rice fields and rice terraces in the highlands. Last is to do visit its historical house, spots and shopping in its outlets. #halaltriptoindonesia #wonderfulindonesia #myhalaltrip So “I’m winning that Halaltrip to Bandung!” so that I can blog and promote more of your tourism in my Countrymen.

Jayson Biadog

Kenapa saya nak pergi indonesia? Kerana saya tak pernah pergi indonesia seumur hidup saya. Saya ingin melihat keindahan yang ada di bandung dan saya akan sematkan segala kenangan di indonesia jika saya dapat pergi ke indonesia. In shaa Allah aamiin. Saya akan bawa ummi saya nanti, pasti ummi saya gembira. Tak ada yang lebih menggembirakan hati saya selain melihat ummi saya gembira. Harap saya dapat pergi ke indonesia. Aamiin :)

Imetlpt

Saya nak ke Bandung sebab saya tak pernah ke Bandung,saya tak mempunyai sumber kewangan yang kukuh tetapi saya suka travel and saya akan always be a traveler.Saya masih muda tapi saya nak jadi orang muda yang berpengalaman luas,salah satu caranya dengan merantau ke negara orang pada usia muda.

Aziera Tung

Saya menyertai contest ini untuk memberikan dua tiket jika berpeluang memenangi ke indonesia kepada kedua ibu bapa saya sebagai annivesary ke 28 tahun. Saya teringin membawa mereka bercuti di bandung indonesia untuk melihat mereka shopping kain kerana ibu saya cintakan kain2 untuk dibuat baju kebaya ataupun baju kurung. Ayah saya pula suka melihat keindahan muka bumi seperti gunung di indonesia. Oleh sebab itu, saya mahu memberikan tiket percutian jikalau menang kepada kedua ibu bapa saya as annivesary dan as konvokesyen graduation saya habis belajar. Terima kasih. #halaltripindonesia #wonderfulindonesia @munirah.mazlan (instagram)

Munirah Mazlan

Assalamualaikum. Pertama sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak halaltrip.com kerana menganjurkan peraduan memenangi percutian ke Bandung dan membuka peluang kepada insan seperti saya. Pertama kali ternampak post ini di instagram blogger Yuyu Zulaikha, saya amat teruja memikirkannya sebagai satu destinasi bulan madu yang romantik. Sebab saya ingin sangat bercuti ke Bandung ialah kerana saya ingin menjadikannya sebagai hadiah bulan madu perkahwinan saya yang akan berlansung pada 28/11 ini. Memandangkan bakal suami saya adalah seorang pelajar tahun ke 2 ijazah dan saya masih baru bekerja, jadi sekiranya saya memengani peraduan ini, ia akan menjadi kenangan terindah dalam hidup. Jika di beri peluang untuk memenangi peraduan ini, saya amat bersyukur kerana percutian ke luar negara sudah tentu memakan kos yang tinggi. Akhir kata, saya sangat berharap dapat memenangi percutian ke Bandung bersama bakal suami kelak dan sekali lagi berterima kasih kepada pihak halaltrip.com dalam menganjurkan peraduan seperti ini.

Fira Farhana

Hi. I am Amirah. Okay..Where should do I start? Okay. Why I nak sangat ke Bandung? Why Bandung? Because it is away from the hustle and bustle of city and is said to be really relaxing over there. And the main reason is "tips of saving cost during a vacation" hehe :D Bandung is definitely a well known place in Indonesia in which categorized as a-must-visited-place. I often hear from my friends who had visited there that Bandung is recommended place to go for shopping, delicious & cheap food and I must say that Bandung is a popular weekend destinations for those who want to escape from hustle and bustle of the city. I really want to go there since Indonesia is a great country with so many friendly people and beautiful places! I love to travel in this part of the world and enjoy the warmth of the people, different cultures and the climate. I can imagine myself in tea-plantation in Bandung. The air must be Oh-My-GODLY FRESH!! and I can be so hyper after breathing in those fresh air. I don't know why I get so excited to visit Bandung! Probably because the people there are very friendly and so warm. And for the weird reason, it's because of the language that got me fell in love with the country even more! hahaha. I guess I were excited because I feel like I'm in another country, but speaks the same language as ours! - Duh? hehehe because the first time ever, being in a foreign country, but I can actually understand the language! So, it's cool!! LOL. I really hope, I get the chance to part of the winner of this contest. I must be crazy because I really want it. I never go there and that's why I want to feel the joy travelling to Bandung by myself!. Thank you.

Nurul Amirah Md Saleh

I definitely think that I deserve to win the Bandung trip. I've been to 2 parts of Indonesia, Bali and Bogor. I love Indonesia as it is a country that has everything in one like nature, shopping, good food and the great hospitality! They have beautiful mountains that I wish to conquer in the near future. I trekked up Mt Batur in Bali and the view from the peak during sunrise was breathtaking Masya Allah. Basically I did so many activities in Bali eventhough I had a budget. I travelled to Bogor twice for school exchange programs back in 2010 and 2011. It is a place full of culture and I met wonderful Indonesians who are still my friends till today. I really want to return to Indonesia as part of my polytechnic graduation trip and experience more of Indonesia. Bandung is definitely in the list as it is a shopping paradise with so many factory outlets and the cool weather makes it even better. I really hope Halaltrip will be able to fulfill my dreams to conquer other parts of Indonesia as well! :)

Fatin Farhanah

Assalamualaikum Indonesia! :D Hehe I've heard of this competition of winning 2 tickets to Indonesia from @nurfatiin. I hope it's not to late to participate in it! :D I'd love to participate and win this trip for my best friend and I. Here are a 5 good reasons why I feel like I should win this trip: 1. I have never been to Indonesia, ever. Neither has my best friend. We have never travelled together. If we win, this trip will allow us to view the beauty of Indonesia and experience loads of fun and knowledge for the first time! :D 2. We have been stuck in Singapore, studying hard for our Bachelor Degree in a concrete jungle. :( This trip will let us relax after studying so hard and get in touch with nature! Looking at beautiful volcanoes' craters, that turn into lakes like the Kawah Putih, deeping out legs into hotsprings and seeing the Javanese Niagara, visiting the deers ans collecting strawberries, I'm sure we would forget all our worries and appreciate the natural beauty Allah swt has created. :D what better way to release stress than to get in touch with nature?! :D 3. We both love learning; I'm going to be a Malay teacher and during the course of my studies, I have learnt so much about Indonesia! From how the prasasti-prasasti found in Sumatera are proof of how the Malay language has been used way back to reading literary works of Chairil Anwar and Pramoedya Ananta Toer, I would like to explore the history in museums and view traditional shows to learn more about this beautiful country that has so much links to our Malay roots. Though my friend isn't majoring in Malay I hope if we win this trip, I could share with her and experience together the history of our ancestors. Besides she loves going to musuems too! :D 4. We both love fooooood. We love to explore new food trends and try out new food (halal of course!) So since this is a halal trip, we look forward to tasting halal exquisite, tentalizing and delicious foood to satisfy our tastebuds! Mmmm thinking about authentic Mee Bakso and Es teler... :D 5. Girls love to shop! If we win this, we could save a lot of our money on shopping of course! Hehe. I heard that Bandung Indonesia has a lot of beautiful factories/boutiques that sell gorgeous fabrics and clothings. We can't wait to explore and get lost in the stores. Hehe. :D Travelling young with my bestfriend would be the best experience I will ever get before we graduate next year. This trip could be our mini pre-graduation trip! We really hope that we could win this although I've entered this last minute. Been busy with school, exams just ended for us and we really look forward to escaping somewhere to unwind and relax. We've been praying for a halal trip since like early March. Our plans keep getting cancelled so this is our last try at a contest to win a trip to somewhere and Indonesia is a good place to start! :D A mixture of beautiful city and nature. We look forward to hearing from you! :D Thank you for creating such an opportunity. We are just trying our luck and doa so much for this halal trip. Heh. Hope Allah answers our prayers through you!

Natasa Liyana & Norashikin

Firstly, thank you very much for organising a contest and giving many of us a chance to visit wonderful Indonesia! I'd absolutely love to visit Indonesia because the last time I went to Jakarta was when I was a toddler, more than 18 years ago. I cannot remember anything about the trip but I've seen photos of my family and I in various places both in Jakarta and Padang they are nothing short of lovely. Hearing many great stories, both from colleagues and extended family members alike, about the beautiful architecture, exotic food and scenic backgrounds in many locations throughout Indonesia makes Indonesia a must visit on my travel bucketlist and why not start with Bandung? It would be a stepping stone for more trips across Indonesia in future, InshaAllah. Furthermore, I would very much like to visit Bandung with my mother, who last went there even before she got married! According to her, it's been more than 25 years so I think visiting Bandung with her would be very, very nostalgic and I would absolutely love to share my first (conscious) experience of Indonesia with the woman I love most! Thank you for reading this!

Siti Nadiah Abdul Rahim

Nak pergi Bandung free sangat sebab hasrat dulu terbantut bila dah siap booked flight ticket dan hotel awal untuk sekeluarga ke #wonderfulindonesia, tapi saat-saat akhir impian tak tercapai. Ditakdirkan Allah waktu itu belum masanya untuk bercuti ke sana. Tipulah jika tak sedih, hancur lebur hati ini dan lebur juga duit yang dah booking pergi balik segala semua. Redha.. :') Tapi tak mengapa, mungkin ada rezeki dan harapan untuk menang #halaltriptoindonesia? For free! Siapa tak suka kan... :D

Zaimah Bakar

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Kenapa saya nak sangat pergi ke Bandung?Ini kerana ianya terletak di INDONESIA..ye di INDONESIA,bukan di itali, australia atau amerika..tetapi uniknya kerana ia terletak di INDONESIA...bagi saya INDONESIA merupakan sebuah negara yang sangat unik,dengan kepelbagaian kaum dan budaya beserta banyak tempat menarik menyebabkan saya sangat teringin dan teruja untuk mengunjunginya terutamanya di Bandung..Bagi saya Bandung merupakan tempat yang sangat menarik untuk dikunjungi disebabkan ia merupakan sebuah kota metropolitan yang terbesar selepas Jakarta dan Surabaya tetapi sebuah kota unik yang masih dikelilingi oleh gunung ganang dan keindahan alam semulajadi..Walaupun sudah membangun dengan pesat,namun keindahan alam semulajadi masih dapat dikekalkan...Tidak dapat saya gambarkan bagaimana terujanya saya apabila bercakap mengenai Bandung tempat yang sememangnya menjadi idaman saya sejak dahulu lagi...Selain itu juga Bandung merupakan kota yang menempatkan banyak pusat pendidikan .Bagi pencinta ilmu seperti saya pastilah tempat tersebut sangat berharga untuk dikunjungi. Selain itu banyak lagi tempat menarik dan istimewa di Bandung yang ingin saya lawati.Bandung sememangnya sebuah tempat yang menjadi idaman dan impian saya sejak sekian lama untuk mengunjunginya.I LOVE BANDUNG..

Noor Shalida

Of course I’ve heard about this “Stand a chance to win a trip to Bandung Indonesia” from the popular blogger and hijabista @nurfatiin. Like a typical student, I’m definitely excited to take part in such contest, hoping to win a paid-trip. I’m sure you have heard about my friend, Natasa Liyana’s post but unlike her, I’m going to make this post as short as possible. “I’m winning that Halaltrip to Bandung!” because yes, I would love to discover Indonesia. I’ve never been there, not even Batam. L Another main reason would be, to visit the less fortunate in Bandung. While we are happily enjoying ourselves in Singapore, living this luxury life, I hope that we could do something to make this trip a memorable one. A friend of mine visited Panti Asuhan Al-Amin at Bandung recently and told me about the living condition of the orphanage there. It is definitely different from our orphanage here in Singapore. So by winning this halaltrip, I hope that we include this in our itinerary so that we could witness ourselves the living condition of the orphanage there and buy some groceries for them. Inshaa-Allah J Therefore, we think we should win this #halaltriptoindonesia because we hope to travel for a cause. Inshaa-Allah, Ameen. Once again thank you halaltrip for this opportunity.

Norashikin

Ive been to indonesia 3 times now. First time i was there i was starstruck with the culture and of course the FOOD! The food will always be my favorite! Bandung has the best shopping spot ever. Every Time i went to bandung it feels like i am already at home. Nice people nice environment! So im hoping to win this trip to bandung so that this 4th time trip will also be my first trip to indonesia with my husband!

Nellissaazlan

I'm winning this HalalTrip to Bandung! I really hope that I can win this contest! Travelling is my passion, however I'm still in need of guidance on how to plan a vacation, especially as a Muslim tourist. I believe that HalalTrip is the best kick start for my very first vacation with the husband! Bandung would be the very best place for our first romantic vacation, and of course Bandung is the heaven of shopping for the wife! It would be nicer if this vacation can be his surprise birthday present soon. Thank you HalalTrip!

Hazatul Azrien bt Jamain

Why nak pergi indonesia? First of all sebab tak penah lagi keluar brjalan ke mana2 yg menggunakan passport. Bekerja smbil belajar membataskan masa untuk bersuka ria. This oppurtunity is a great oppurtunity if i am selected. Thank you :)

Hazlina Halik

Saya nak sangat pergi ke Bandung kerana bandung merupakan tempat percutian yang cantik ,menarik dan unik untuk dilawati.saya belum pernah kesana dan teringin untuk honeymoon ke bandung dan membuat kejutan kepada suami. Semoga saya menang dan dapat membuat kejutan kepada suami nanti.

Edya Hidayah Yaacob

Saya melihat peraduan ini melalui instagram fatin suhana dan saya amat tertarik untuk mencuba nasib memenangi percutian ke Indonesia. Cita-cita saya adalah untuk mengelilingi dunia bermotokan 'food and place hunter'. Saya masih belum pernah keluar Malaysia dan sekarang masih dalam proses menakluk Malaysia. Justeru, ini adalah peluang keemasan buat saya untuk menjejaki kaki keluar daripada kampung halaman saya. Kenapa saya mahu ke Indonesia? Indonesia merupakan sebuah negara yang kaya dengan adat resam, budaya dan tempat-tempat yang menarik serta unik yang sangat berbeza daripada Malaysia walaupun berjiran. Saya sangat tertarik dan tertanya2 bagaimana jurang laut yang memisahkan Malaysia dan Indonesia membawa terlalu banyak perbezaan sedangkan kita adalah serumpun dan berasal daripada nenek moyang yang sama. Dari segi bahasa pertuturan, pakaian, makanan serta bentuk muka bumi yang berbeza amat menarik perhatian saya. Adat perkahwinan mereka sangat berwarna warni, baju batik mereka sangat berbeza dari kita, makanan yang tidak boleh dijumpai di Malaysia dan mereka ada gunung berapi serta biawak komodo yang kita tiada.. Hehe.. Saya juga tertanya-tanya sejauh manakah persamaan yang kita ada dikongsi oleh masyarakat Indonesia? Bagaimana dengan cara hidup mereka sehari-hari? Bagaimana dengan suasana bandar dan kampung mereka? Adakah sama seperti di Malaysia? Bagi saya Indonesia dan Malaysia tak ubah seperti adik beradik. Sentiasa bergaduh, berkonflik tetapi pada masa yang sentiasa menyokong antara satu sama lain. Bukankah adik beradik sentiasa melawat satu sama lain? Asyik2 warga Indonesia sahaja melawat ke Malaysia. Saya sebagai warga Malaysia teringin juga nak melawat adik beradik kita di sana. Dan saya tertanya2 bergitu sedapkah nasi padang? Adakah nasi ayam penyet di sana sesedap nasi ayam penyet wong solo? Saya amat berterima kasih jikalau pihak halal trip dapat merealisasikan impian saya untuk menjejakkan kaki dimana bermulanya sejarah Melayu, menerokai kecantikan alam semulajadi di Indonesia yang bergitu unik dan saya tidak akan menolak untuk mencuba semua kesedapan masakan Indonesia untuk menjawab semua persoalan saya mengenai makanan Indonesia selama ini. Diharap pihak tuan/puan dapat mempertimbangkan peryertaan saya ini. Sekian terima kasih :)

Nur Ainaa Amira binti Rahim

I would love to visit Indonesia again especially Bandung because of its cooling weather, halal food and shopping paradise. Furthermore Bandung would be a great place for my post graduation trip with my good friend.

Suhailah Jasmin

Saya nak sangat ke bandung lagi kerana bandung sebuah kota yang kaya dengan budaya dan penuh dengan tempat yang sangat menarik seperti tangkuban perahu,lembang,kawah putih dan lain-lain, dengan cuaca yang sempoi-sempoi dingin bandung salah satu destinasi yang sangat sesuai untuk wisata dengan keluarga. Bermula orangnya yang berbudi bahasa, kain yang murah,makanan yang sangat enak,cuaca yang dingin bandung salah satu tempat wajib dikunjungi.

Cik Pjaz

Saya mahu pergi ke Bandung kerana saya sudah lama teringin mahu pergi ke Bandung setelah melihat kawan-kawan melancong ke sana. Saya ingin merasai sendiri pengalaman melawat Indonesia buat pertama kali & melihat budaya serta gaya hidup masyarakat di sana. Saya juga ingin melawat tempat- tempat menarik seperti tangkuban perahu & tidak mahu melepaskan peluang untuk membeli belah di Pasar Baru Trade Centre, Rumah Mode Factory Outlet & lain-lain pusat membeli belah di Bandung. Saya harap dgn menyertai pertandingan ini membuka peluang saya untuk melawat Indonesia buat pertama kali.

Hairina Azlin Abdullah

I want to travel to Indonesia because Ive never been to a Muslim country before and Ive heard that these are best places where I can learn about cultre ,unity hospitality and mcuh much more.I love beach so much. I have travel to many place in Indonesia and my favorite place are Iboih at Sabang and Pecatu at Bali. These two spots are great. There are no crowded and the beachs still pure. Also with white sand. We can do snorkeling and surfing like the beach only for us. Wihiiiw !! grin emoticon.Its foodiliicios country.Oh my god, every province have their local foods. And those all are delicious!! My favorite local foods are sate padang and rawon.I can shop here till i drop. here I can buy many things and stuffs with cheap costs. Many handicrafts that cute and unique for you bring home.- jungle, mountains, volcanoes, beach, fantastic marine life,…nature in Indonesia is threatened but breathtaking. I love their motto,The motto in Indonesia more likely is helpfulness and sympathies than ignorance,i love the easy communication and heartyness in Indonesia .It is a place of mystery, romance, poverty, laughter, and pageantry.My absolutely favorite thing about these indonesian folks is their unending sense of humor. They giggle— a lot. And they tease— a lot. Their lives are full of serious challenges and yet they approach those problems with that gentle delight of a people with very little need to control. I love islands ,i wanna visit Sumatra, Sulawesi, Borneo, Papua and Java.I want to visit bali where they are thousands of temples.The warm seas and mangrove fringed coastal waters around Indonesia have some of the richest and most diverse marine life in the world and I want to see all that in my life atleast once.I want to watch the sunset at tanah lot.In Jakarta,I wanna catch a boat to the Pulua Seribu and spend a weekend snorkeling or diving in the coral reefs off the 1,000 islands.I want to Fly to Flores. Visit Kelimutu and it’s extraordinary coloured, deep volcanic lakes.Explore also the traditional villages at Bajawa in their gorgeous countryside.Pls help me win and give me a chance to fly to my dream destination.

Shashikala Kataria

Assalamualaikum Saya memilih untuk melawat negara Indonesia adalah kerana Bandung, Indonesia merupakan satu tarikan besar bagi industri perlancongan di Indonesia .Ia merupakan satu destinasi yang popular untuk dilawati dan merupakan tempat yang terbaik bagi pelancong yang ingin bercuti di dalam keadaan yang tenang dan santai . Saya juga kagum dengan rakyat di Indonesia kerana mereka mengangkat tinggi bahasa mereka . Buktinya , semua bangsa di Indonesia mengunakan bahasa Indonesia dan ia memberi kelebihan bagi pelancong Malaysia yang ingin berkomunikasi kerana bahasanya yang mudah untuk difahami. Jika HalalTrip memberi peluang selama 4 hari 3 malam trip ke Bandung kepada saya , Saya ingin mengambil kesempatan untuk menghadiahkan hadiah ini kepada kedua-dua ibu bapa saya kerana mereka sudah lama tidak bercuti dan tidak pernah merasa untuk bercuti di luar negara Malaysia . Jika terpilih, ini merupakan satu pengalaman yang terbaik bagi hidup saya dan juga kedua-dua ibu bapa saya . Terima Kasih.

Ellyna Na

Salah satu negara impian yang ingin saya kunjungi seumur hidup saya ialah negara Indonesia.Tempat terkenal yang sering menjadi buah mulut para pelancong apabila disebut Indonesia ialah Bandung .Saya tertarik untuk pergi ke sana kerana banyak tempat menarik yang sentiasa menjadi pilihan para pelancong. Antaranya ialah pasar terapung yang terletak di Lembang. Suasana yang cantik dengan pelbagai pilihan makanan tradisional Indonesia yang dijual dari bot-bot kecil membuatkan saya begitu teringin untuk merasai sendiri pengalaman berada di sana. Selain itu juga , daripada pembacaan di Internet , di sana juga boleh melakukan bermacam-macam aktiviti seperti ATV , ‘paddle boat rides’, memberi makan kepada swan dan melawat taman kaktus. Di samping itu , saya teringin untuk berkunjung ke tasik unik yang dikenali dengan nama Kawah Putih . Saya ingin melihat sendiri bagaimana keadaan tempat itu di depan mata saya kerana saya begitu teruja melihatnya walaupun hanya di dalam majalah dan di Internet.Bukan itu sahaja , saya mengimpikan untuk bersiar-siar mengelilingi bandar dengan menaiki Bandros. Tidak lengkap rasanya kalau berkunjung ke tempat negara orang jika tidak membeli-belah . Bandung sangat dikenali dengan syurga membeli-belah bagi kaum wanita .Ini kerana barang yang dijual dapat dibeli dengan harga yang jauh lebih murah dan banyak pilihan.Saya pasti tidak akan melepaskan peluang keemasan ini jika sampai ke sana. Menjadi sesuatu yang wajib bagi pelancong untuk merasai sendiri makanan masyarakat di sana apabila berkunjung ke negara luar.Tambahan pula , saya seorang yang suka mencuba sendiri makanan yang luar daripada kebiasaan terumatanya makanan negara luar.Bagi saya merasai makanan luar ibarat kita cuba menyesuaikan dan merasai sendiri cara hidup masyarakat di sana . Daripada penceritaan dan perkongsian pengalaman daripada orang , saya dapat membuat konklusi bahawa makanan di Bandung sangat sedap dan saya harus mencubanya sendiri. Pepatah ada mengatakan ‘jauh perjalanan luas pengalaman’ . Saya berharap suatu hari nanti saya berpeluang untuk menjejakkan kaki ke bumi yang diibaratkan seperti ‘Paris Van Java’ dan berkongsi pengalaman yang diperolehi bersama saudara-mara dan kawan-kawan.

Fatin Zulkifli

Assalamualaikum Jujurnya saya sudah beberapa kali ke Indonesia , terutama Bandung . Saya suka semuanya tentang Bandung, dari persekitarannya yg tenang & sejuk, warga Bandung yang peramah , makanan Sunda yg sedap , kain2 yang cantik dan banyak lagi mengenai Bandung yg bila kita dah pergi baru tau sebab susah nak ceritakan. Saya sentiasa ingin datang semula ke Bandung kerana Bandung sangat best, bukan saja untuk shopping, tapi untuk bercuti bersama keluarga & ianya lebih seronok apabila kita dapat kesana dgn hasil titik peluh kita. Jika diberi peluang , memang saya ingin ke Bandung lagi , lagi & lagi .

Zubaidah Ibrahim

Assalamualaikum. Terlebih dahulu saya perkenalkan diri saya Nur Ainin Sofia Binti Mohd Noor dari Malaysia dan saya masih belajar. Saya ingin sekali ke Bandung dan atas faktor kewangan saya terpaksa tangguhkan dulu. Bagi saya Bandung adalah suatu tempat yang begitu indah mempunyai begitu banyak tempat wisata yang menarik. Saya teringin ke Kawah Putih Cidiwey dimana permandangan indah ciptaan Tuhan yang begitu menarik saya tenggelam dalam keindahannya. Selain itu, Pascal Food Market yang menyediakan pelbagai makanan unik di Indonesia. Ini dapat membantu saya sebagai pelancong untuk terus datang ke Bandung. Bak kata orang tua tua "Kalau nak ambil hati orang,harus dari perutnya." Hehehe. Kesenian dan kebudayaan di Bandung yang bersifat edukatif membantu saya memahami kesenian dan kebudayaan masyarakat di Bandung. Tentu sekali Saung Angklung Udjo menjadi pilihan saya. Terlalu banyak keindahan dan keunikan yang ada di Bandung. Menarik lirikan mata dan hati saya untuk terus tertawan dengan Bandung. Saya harap saya terpilih untuk ke Bandung. Kontes ini saya dapati daripada Blogger Fatin Suhana dimana dia merupakan blogger yang sungguh saya minati sekian lama. Perkongsian dia bersama Halal trip membuatkan saya begitu teringin untuk menjejakkan kaki di Bandung. Andai saya terpilih,sungguh sekali saya akan berusaha sehabis bagus untuk mempromosikan Bandung di Malaysia. Terima kasih. Wassalam.

Nur Ainin Sofia

Kenapa saya nak pergi Indonesia. Sebab utama. Sy tidak pernah berpeluang utk kesana atas faktor kewangan walaupun Indonesia negara yg berdekatan dgn Malaysia. Dlm famili sy hanya ibu sy pernah ke sana Bandung. Mndengar kisah ibu sy membuat perasaan ke sana smkin tidak sabar utk merasai pngalaman berada di Indonesia. Di bandung yg terkenal dgn kota shopping seakan di Eropah. Sekiranya berpeluang dtg ke Bandung membolehkan sy survey barangan yg boleh dijual utk bisnes d Malaysia naty. The Valley, bandung. Tempat yg menarik utk makan2 smbil melihat matahari terbenam. Berpeluang ke sini amatlah dinanti kerana boleh mnghabiskan masa dgn momen yg indah bersama suami saya. Ini boleh dijadikan hadiah bulan madu kami berdua. Di bandung kelak, saya berpeluang merasa Makanan indonesia. Di Malaysia sy gemar makan nasi ayam penyet yg dijual oleh peniaga dr indonesia di sekitar kampus universiti sy dulu. Agak terhad di Malysia mncari mknan Indonesia. Sekiranya teringin mknan indonesia. Restoran Sari Ratu mnjdi pilihan. Berpeluang ke Bandung. Sy dpt merasa pelbagai mknan Indonesia yg semestinya pelbagai dn original resepi. Di bandung. Tempat yg paling ingin sy pergi di Kawah Putih dan Gunung Tangkuban Perahu. Sememangnya melihat gambar ibu sy bermain lumpur di sini membuatkan sy tidak sabar utk merasai sendiri kerana Malaysia tidak mmpunyai tempat2 sebegini. Ini adalah antara sebab kenapa saya ingin pergi ke Bandung, indonesia. Sememangnya setiap negara mempunyai daya tarikan unik dn tersendiri. Moga sy berpeluang utk menang destinasi ke Bandung yg termasuk dlm senarai tempat yg ingin saya lawati. Terima Kasih.

Yaya Moussechoc

I'm just a student of 18 years old. The youngest child and only daughter. My dream is to bring my parents to a nice holiday trip. If I were to win this contest, I am able to fulfill that dream and balas jasa baik my parents. I'm sure they will enjoy the trip to Bandung, they rarely travel, even if they do it's only to Malaysia or Batam. So yeah, I hope I'll win this contest.

Sha'adah Karim

Assalamualaikum! I saw the contest at fatin suhana's ig! The reason why i would like to visit Bandung is because I never got chance yet to visit there. It is always in my wishlist as I knew Bandung is the good place for holiday, food and shopping for sure! If i win this, i bring my husband together as he never holiday outside Malaysia :) Please choose me as the winner!

Siti Nur Ashikin Hanipah

Saya suka melancong ke Indonesia kerana bila pergi ke sana rasa sangat mendamaikan lebih-lebih lagi Kota Bandung yang cuacanya nyaman,sejuk dan tak panas sangat.Lagi satu yang saya suka pergi ke Indonesia ialah tentang kesedapan makanannya seperti nasi padang,ayam penyet,kuih-muih,kek semuanya menepati selera saya,pendek kata rasa tu kita tak dapat kat tempat lain dan yang paling penting kat Indonesia mudah untuk mencari makanan halal.Selain itu saya suka Indonesia kerana ianya syurga membeli-belah sebab harga barang-barang masih lagi berpatutan bersesuaian dengan budget orang biasa macam saya.Di Indonesia juga tak perlu risau tentang solat kerana kemudahan tempat solat juga mudah didapati.Semoga Allah murahkan rezeki saya untuk menang peraduan ini supaya dapat berkunjung ke Indonesia sebuah negara yang cukup unik dan menarik.Sekian dari saya.

Nurul Huda bte Mahadan

To know more about this wonderful Country rich in culture and food!

Koh Jun Jie Jason

I simply wanna travel, thats the common answer of the people who want to go to a new place. But for me, its more than just a travel. Its about getting to experience a new culture and new environment. The use of traveling is to regulate imagination by reality, and instead of thinking how things may be, to see them as they are. Indonesia may not be the first place as many people would think to go to but it's indeed a must to see in Southeast Asia. I know that Indonesia is a beautiful an diverse country and especially, the tropical idea. It maybe not a new kind of thing for a Filipino but I'm sure the culture I will experience is a different thing from us and that makes the most of the trip. I think one of the attractions we dont have are the Buddist Monumnets and I think it will be a very exciting place to see, especially that I am more of a historical interest. But most of all, the people from diverse origins and religions, Indonesia has a good mix of cultures and Indonesian festivals, creating a unique melting pot of sorts. All in all, Indonesia has a lot to offer and a completely perfect combination of what other each country can offer you and seal up in the end the fulfilling and unforgettable trip we want.

Christyl Jane Caputolan

Salam tuan/puan, Sebelom ini memang saya menyimpan hasrat ingin ke indonesia kerana di negara sana banyak tempat-tempat yang menarik boleh dilawati seperti Bali, bandung, lombok dan lain. Indonesia salah sebuah negara yang masih lagi mempunyai ciri-ciri fizikal semulajadi yang indah ciptaan-Nya. Saya memang berhasrat hendak ke sana bersama suami tercinta. Kami baru berkahwin dan menyimpan harap dapat bebrulan madu di sana sekiranya ade rezeki. Sejak hari pertama saya melihat di instagram blogger kegemaran saya fatin suhana dan yuyu zulaikha berpeluang bercuti ke bandung, setiap masa saya menunggu mereka memuat turun aktiviti, tempat-tempat menarik di sana sambil menikmati hidangan yang sedap dan lazat. Tertarik sangat dengan keindahan sawah padi, danau dariza yang cantik, hotel noor yang sangat cantik.Teruja rasanya sekiranya berpeluang bercui ke sana dan memenuhi cuti dengan aktiviti seperti mereka. saya teruja hendak pergi ke indonesia kerana yang paling penting saya dapat melawati tempat-tempat menarik di sana yang semestinya tidak ade di malaysia. mempelajari kehidupan masyarakat di sana, adat, tatacara dan pemakanan yang perlbagai di sana. Indonesia senang untuk kita bercuti sebab tiada masalah mencari makanan yang halal dan senang untuk bersolat .setelah penat bekerja, dapat bercuti di indonesia rasanya sangat-sangat merehatkan minda dan badan. menghabiskan aktiviti bersama keluarga. berbulan madu di sana pasti teruja. Saya berharap berpeluang menjejaki ke negara luar lagi-lagi negara indonesia yang saya menyimpan hasrat untuk lawati walaupon sekali sahaja dalam seumur hidup.

Azreni Atan

Berbulan madu di Bandung suatu pengalaman yang tidak dapat dilupakan dengan suasananya yang indah sejuk mata memandang, udaranya yang nyaman bersih mengeratkan lagi hubungan suami isteri. Tempat membeli-belah di Bandung juga sangat menarik menjual pelbagai barang dengan harga yang sangat berpatutan ditambah penjual di sana yang jujur. Banyak lagi tempat-tempat menarik,cantik di Bandung yang sangat sesuai untuk dijadikan tempat berbulan madu bagi pasangan yang baru ataupun yang dah lama berkahwin bagi mngeratkan lagi hubungan suami isteri. Semuanya hanya impian dan bayangan saya sahaja.moga-moga dapat pergi ke Bandung untuk berbulan madu kali pertama.

Ahmad Mahir Che Rahmat Che Abdul Rahman

Saya nak sangat ke Bandung kerana saya dan suami belum pernah menjejaki kota Bandung lagi. Kami pernah merancang untuk ke sana tapi belum berpeluang lagi untuk ke Bandung yang dikenali sebagai 'syurga membeli belah'. In shaa Allah jika rezeki saya dan suami berpeluang untuk menang trip ke Bandung Indonesia bersama Halal trip inilah pengalaman pertama saya dan suami bercuti ke luar negara untuk mengenali budaya dan masyarakat luar. Saya amat tertarik dengan perjalanan cerita dari Fatin Suhana & Yuyu Zulaikha tentang menariknya kota Bandung , The Noor Hotel Bandung & makanan yang disediakan di sana. Mudah mudahan jika ada rezeki saya & suami kami teringin juga untuk merasai suasana bercuti di Bandung seperti mereka. In shaa Allah!

Fatin Afiqah Karim

Saya tertarik untuk pergi trip ke bandung di sebab kan saya tidak pernah berkesempatan untuk sampai ke sana dan berharap angan - angan saya untuk pergi ke sana tercapai sempena hari ulang tahun perkahwinan saya yg ke - 3 bulan hadapan. Berharap HalalTrip dapat merealisasi kan impian kecil saya ini. Terima kasih.

Rad Dieya

Indonesia is a place full of treasures. I really want to explore every parts in Indonesia and witness with my owns eyes the wonderful of Indonesia. I only heard the exciting of it from other people and always hoping to stand a chance to be there. Place to place and city to city. There is plenty much to see in this world. One of the place that has always been in my wishlist is Bandung. Just looking at my friend's photos giving me so much jealous. I want to capture all the picturesque places to be kept as moments of my life. Travelling where I can learn different ethnic and tradition and legendary too such as Dayang Sumbi in Mount Tangkuban Perahu. I would love to know it all. And not to forget, as a youngster who find fashion as her passion, I think Bandung is a must visit place as a bunch of fashion industries are there at Bandung city. I find this is an opportunity for me to be there and explore the amazing Indonesia.

Najihah

Assalamualaikum dan Salam Sehati Sejiwa. Saya Nur Dalila binti Mohd Zam Zam dari Sentul, Kuala Lumpur. Pada 2-4 Oktober 2013 saya bersama rakan2 telah ke Bandung, Indonesia. Trip ke sana memang menyeronokkan dan sepanjang berada di sana kami melalui pengalaman yang sangat best dan salah satu ialah kami tertinggal flight pertama *haha menangis minta crew flight buka pintu masuk flight tapi sebab kami bukan golongan VIP (LOL) maka flight pun berlepas tanpa kami di dalamnya (haha padan muka kami). Lalu dengan langkah longlai kerana hanya badan di Malaysia, hati telah sampai sebulan awal ke Bandung maka kami membeli satu lagi tiket ke Bandung dan fly pada hari tersebut juga. Alhamdulillah kami sampai di airport Jakarta (beli tiket flight paling awal) dan terus ke Bandung kerana tak sabar nak discover negara tersebut. Pada jam 4.30 petang baru kami sampai di hotel Bandung dan terus keluar, sebab masa kami spent atas jalan akibat "macet" almost 3 hours. Antara sebab-sebab kenapa saya nak ke Bandung semula ialah kerana: 1. Saya nak discover negara tersebut yang mana first trip saya tidak puas akibat masa yang terlalu suntuk. 2. Saya nak merasa kelazatan masakan di sana dan enjoy every bites 3. Shopping di Pasar Baru sepuas-puasnya. 4. Nak beli pisang bolen dan kerepek pisang di Kartika Sari. Saya berharap (sangat) sekiranya pihak Halaltrip dapat memberi peluang kepada saya untuk melalui sekali lagi pengalaman bermakna ke Bandung.

Nur Dalila

Kenapa sy nak ke bandung? Sbb sy nak merasai keseronokan dan keindahan di bandung..dan tentunye sebab tempat nya, makanan nya, dan tempat membeli belah nya!!!

Norfarany Md Roni

Indonesia adalah sebuah negara yg kaya dengan khazanah alam semulajadi dan adat resam penduduknya. Dari berpuluh pantai yang jernih hingga ke pasir yg seakan membisik merdu, dari puncak bukit yang memaparkan keindahan alam ketika terbitnya dan terbenamnya fajar dan lampu lampu neon kesibukan bandar pada waktu malam sehingga ke puncak gunung berapi yang mengagumkan. Begitu juga dengan penduduknya yg ramah, malah kaya dengan sopan santun serta mempunyai makanan yg enak malah pelbagai rasa dan unik dari suku kaum yang berbeza. Mudahnya, Indonesia memberikan sejuta pengalaman yg mengasyikkan. Moga suatu hari nanti impian aku ingin menerokai Indonesia tercapai. Dari merasai kesibukan kehidupan di Kota Jakarta ke Banda Bandung menghirup udara nyaman sambil melawat Tangkuban Perahu seterusnya ke Yogjakarta mengagumi ciptaan sejarah dunia di Candi Borobudur, menerokai pantai sepanjang Gunung Kidul, menaiki gondola Pantai Timang dan meneruskan perjalanan seterusnya ke Surabaya mendaki Bromo sambil menikmati milky way pada malamnya. Dari Surabaya terus ke Bali bersantai di tepi pantai sambil menikmati keindahan terbitnya dan terbenamnya fajar. Tidak hanya terhenti disini, perjalanan diteruskan ke Labuan Boju untuk ke Pulau Komodo, Pink Beach dan akhirnya ke Lombok sebelum kembali ke Malaysia. Menikmati perjalanan dari kesibukan kota sehingga ke alam semulajadi, mengutip sejuta pengalaman dan benarlahh Indonesia itu sangat wonderful :)

Nabilah

KENAPA SAYA PERLU BERKUNJUNG/MELAWAT INDONESIA? INI KERANA INDONESIA MERUPAKAN SALAH SATU NEGARA YANG BERADA DALAM ‘TRAVEL LIST’ TAHUN 2016. INI KERANA KEUNIKAN INDONESIA SAMADA DARI SEGI TEMPATNYA, KEINDAHAN ALAM SEMULAJADI, KEENAKAN MAKANAN, KEUNIKAN BUDAYA, KEPELBAGAIAN ETNIK, KEKAYAAN BUDI BAHASA DAN KESERONOKAN DUNIA MEMBELI BELAH MEMBUATKAN KETERUJAAN SAYA SEMAKIN MEMBUAK-BUAK. SABAR WAKTU, SABAN HARI, SABAN TAHUN, PERANCANGAN SAYA UNTUK KE INDONESIA PASTI SAHAJA AKAN TERGENDALA. MUNGKIN KERANA KEKANGAN WAKTU MENYEBABKAN HAJAT SAYA ITU TERKUBUR BEGITU SAHAJA. ANTARA TEMPAT YANG MENJADI PILIHAN SAYA UNTUK KE INDONESIA SUDAH PASTINYA KE IBU KOTA JAKARTA, BALI, LOMBOK DAN BANDUNG. SAYA PASTI KAWASAN INI JUGA MERUPAKAN KAWASAN TOP PILIHAN PENGUNJUNG DALAM DAN LUAR INDONESIA ITU SENDIRI. JIKA DIBERI PELUANG UNTUK MENJEJAKKAN KAKI KE IBU KOTA JAKARTA, PASTINYA SAYA TIDAK AKAN MELEPASKAN PELUANG MENGUNJUNGI TEMPAT MENARIK YANG MENJADI DAYA TARIKAN BAGI IBU KOTA INDONESIA. PASTINYA TEMPAT YANG PALING MENARIK UNTUK SAYA KUNJUNGI IALAH MASJID ISTIQLAL. MELALUI PEMBACAAN PENGALAMAN REVIEW DI BLOG-BLOG, MASJID INI MEMPUNYAI DAYA TARIKAN YANG SANGAT KUAT. KEINDAHAN DAN KEHALUSAN SENI BINANYA MEMBUATKAN SAYA BEGITU TERUJA UNTUK KE SANA DAN INGIN MERASAI SENDIRI PERASAAN LUAR BIASA BERADA DI DALAMNYA. SELAIN ITU, SAYA JUGA BERMINAT UNTUK MELAWAT KAWASAN-KAWASAN PENINGGALAN SEJARAH YANG TERDAPAT DI JAKARTA TERUTAMANYA MONAS (MONUMEN NASIONAL) DAN MUZIUM NASIONAL INDONESIA. SAYA JUGA INGIN MERASAI SENDIRI PENGALAMAN MENGHARUNGI HIRUK PIKUK KOTA DI JAKARTA YANG MUNGKIN SEDIKIT BERBEZA DENGAN KUALA LUMPUR. PELUANG MENJEJAKKAN KAKI KE JAKARTA PASTI TIDAK LENGKAP JIKA SAYA TIDAK MEMBELI-BELAH DI PASAR BARU, THAMRIN CITY DAN GRAND INDONESIAN MALL. PASTI IA SESUATU YANG MENYERONOKKAN. MENJEJAK KAKI DI INDONESIA JUGA TIDAK LENGKAP JIKA SAYA TIDAK BERKUNJUNG KE BALI. PATUT SAHAJA BALI PASTI MENJADI DESTINASI WAJIB UNTUK KE INDONESIA. PASTINYA KEINDAHAN PANTAI DAN PERSEKITARANNYA YANG DAMAI PASTI DAPAT MENGHILANGKAN PENAT BEKERJA. PASTINYA DERUAN AIR LAUTNYA YANG BERWARNA BIRU PASTI MENINGGALKAN KENANGAN CUKUP INDAH BUAT SAYA. DERUAN AIR LAUT YANG TENANG PASTINYA MEMBUATKAN SAYA DAPAT MELUPAKAN SEBENTAR KESIBUKAN HIDUP DIBANDAR. SELAIN KOTA JAKARTA DAN BALI, BANDUNG JUGA MERUPAKAN SALAH SATU TEMPAT YANG MEMANG SAYA IDAM-IDAMKAN UNTUK KE SANA. TARIKAN KOTA BANDUNG YANG LEBIH DIKENALI SEBAGAI SYURGA MEMBELI-BELAH PASTINYA MEMBUATKAN SAYA BERTAMBAH TERUJA. KEPELBAGAIAN PUSAT MEMBELI-BELAH DAN PUSAT BORONG PASTINYA AKAN MENJANJIKAN SATU PENGALAMAN MEMBELI-BELAH YANG HEBAT. TAMBAHAN PULA, SAYA MEMANG BARU HENDAK BERJINAK-JINAK MENJALANKAN PERNIGAAN PAKAIAN. MEMANG BANDUNG MENJADI SENARAI PERTAMA SAYA UNTUK MENDAPATKAN STOK KAIN BERBANDING UNTUK KE VIETNAM ATAU GUANGZHOU. JIKA DITAKDIRKAN SAYA MEMENANGI PERCUTIAN KE BANDUNG, MAKA SAYALAH ORANG YANG PALING GEMBIRA KERANA SALAH SATU ‘TRAVEL LIST’ SAYA TAHUN 2016 DAPAT DIREALISASIKAN PADA TAHUN 2015.

"Kenapa korang nak ke Bandung? Saya nak ke Bandung kerana saya belum pernah ke sana. Saya teringin untuk melawat tempat orang di samping meninjau keadaan di sana. Selain itu, saya juga teringin untuk shopping di sana. Memang telah menjadi impian saya untuk keliling dunia tapi belum berkemampuan untuk berbuat demikian.Sebab tu saya join contest dari Halal Trip.

Nurul Ain Sulaiman

Saya mahu kembali ke Bandung, Indonesia kerana Bandung mempunyai pelbagai destinasi menarik yang sesuai untuk semua peringkat umur. Bandung juga turut terkenal dengan cuaca yang dingin dan syurga membeli-belah menjadikan ia salah satu destinasi pilihan untuk merehatkan minda dengan kadar bajet yang jauh lebih murah berbanding ke Eropah. Makanan halal yang mudah dan sedap untuk di nikmati turut menjadi penyumbang kepada keinginan saya untuk kembali ke Bandung.

Wani Rome

Hello and good Afternoon, I just read about the contest from Fatin Suhana ig, so why dont i just try my luck even today is the last day. Reason why i want to go to Indonesia? There are a lot of reasons, one of it is i really love the monument building there. For your information, i have been to Bandung and Jakarta last two years for a week. Unfortunately, a week is didnt enough for me to dig a lot of historical information about every places that we went. I am so in love with the view, the people, the food, the culture and even the history. I love to travel around the southeast asia instead of europe because for me rather than the cheap cost, we can feel close to nature, feel independent and for me Indonesia is a place to feel of these. The place that i eager want to go is Jogjakarta and Bali. These place is rich with beauty architure, the design, the performance, the history and the beach. Observing people around the world is motivates me to think twice that we human are need each other. I hope to be given chances to step at Indonesia again and have a priceless moment there and share with my reader through my blog. http://acuyuhan.blogspot.com/

Acu Yuhan

Kenapa saya nak pergi ke Indonesia. Secara jujurnya tidak pernah ke Indonesia, hanya dengar dari kawan-kawan je trip mereka ke indonesia. Betapa banyak tempat best yang diorang cerita buatkan diri rasa teruja nak pergi. Dari gambar-gambar yang cantik, tempat shopping yang banyak dan murah, makanan tempatan yang banyak jenis since diri sendiri suka mencuba makanan baru. Dan banyak pasangan baru berkahwin berbulan madu di sana berkongsi tempat yang best dan romantik. Sebagai newlyweds, hopefully saya dapat menang contest ke Indonesia since hasrat di hati pun teruja nak berbulan madu ke sana bersama pasangan. =) Semoga saya dapat merasai pengalaman untuk ke indonesia bersama pasangan halal saya dan teruja untuk bersama berkongsi #halaltrip! =)

Amira Shahidan

Saya berminat untuk ke Bandung, Indonesia kerana Kali terakhir ke luar negara adalah pada tahun 2012 (mengikuti trip yang dianjurkan oleh syarikat tempat saya bekerja suatu ketika dahulu). Saya begitu teruja sekali, memandangkan itu merupakan pengalaman saya menaiki flight. Namun, rezeki saya untuk bekerja di syarikat tersebut tidak lama (hanya 10 bulan sahaja), lantaran saya terpaksa berhenti kerja dan mengikut suami berpindah ke Ipoh, Perak bagi menbantunya menjaga bapanya yang sudah tua dan kurang sihat ketika itu. Sehingga kini, saya masih berhubung dengan colleagues (tempat saya bekerja dahulu) dan cukup teruja mendengar pengalaman mereka mengembara ke serata negara bersama-sama. Masih terbayang kenangan kami berkongsi cerita sewaktu dalam penerbangan, bergurau senda di bilik hotel, berkongsi makanan dan sebagainya. Kini, bapa mertua saya telah pulang ke rahmatullah pada penghujung tahun lepas (dan saya redha dengan pemergiannya). Dan, saya ingin mencipta memori-memori indah bercuti ke Bandung, Indonesia pada kali ini bersama rakan baik (sepejabat tempat saya bekerja dahulu). Moga dipermudahkan impian saya :-) #halaltriptoindonesia #wonderfulindonesia

Fitriyani Hamzah

i have personally went to Jakarta and have attached two photos as shown in the attachment. What i love about indonesia is its great food like gado gao and tahu telur and they are all of great affordable price as compared to the restaurants in Singapore. And most importantly, their food are pretty authentic and spicy which really makes me drool ! Apart from food, i love their massage because its so solid and i love their dedicated service. In addition, their massage really makes me last for the entire day ! Also, their night market appeals to me because they sell great food which i couldnt get it from the malls. I love their Avogadro drink because the added brown sugar in the drink really makes me addict to them ! All in all, i am a foodie who loves to eat and travel around Indonesia to experience their culture and food. Hope to be given a chance to win a trip to bundung and catch some great scenary ! Hoping to visit the rice terraces, Kawah Putih, Tangkuban Perahu crater lake. All these are so different from singapore and i hope to get out of the city and admire these beauty places which i have never experience before. City girl hope to do something different from the typical eat, shopping and sleep. Let me leave a great memorable memory in Bandung ! Hope to win the first trip and i can bring my boyfriend for our next adventure trip !

Yvette

Why I Want to Re-visit Indonesia After a one month stay for Student Exchange programme in University of Indonesia back in 2010, i fell in love with this country. It undoubtedly placed somewhere special in my heart cos it has that sentimental value to me. The authentic delicacies, beautiful sceneries, and happening environment with lots of people always longing me to be back to this country, in which I did, and always asking for more (well, that's why I'm writing this right now). Besides, Indonesia (esp. Bandung) is a shopping heaven too. I hope I'll be given the chance to re-visit Indonesia because I miss enjoying all those things mentioned above. I also in dire need of an enjoyable short trip just to chill out and clear up my messy little brain after much losses this year. So, I hope you do choose me.

Kamila Yusof

I am Nur Fatanah Adnan from Kelantan. Just trying my luck here in #halaltriptoindonesia #wonderfulindonesia contest. I'm just happen to know about this contest seconds before. Fret not, if the 'rezeki' is mine, alhamdulillah I had been in Bandung last July for 3 days and 2 nights. I've always wanted to go there but I don't have enough money and lucky me I got the chance to buy airasia promo ticket to Bandung. So I bought the ticket a year before. Oh my god just imagine how long I have to wait! But the wait was worth it. And 3 days was just not enough! Bandung has a lot of interesting places to offer and I had limited time. I've wanted to go to Floating market, Tangkuban parahu and many more! If only I got chance to go to Bandung. I want to go to Bandung again because I love the food. Tell you what, street food is the best! Till today I still can't forget the taste of nasi ayam penyet, the sambal, the tempe. I loooveeee Indonesian's food so much! I want to go there again just to eat.. I reaally love the atmosphere of Bandung. Although we can't run from the hustle and bustle of the city, still, the morning breeze I just can't. It is soooo good waking up to the low temperature compare here in Malaysia. Nightlife there is so romantic. That's what I personally feel. The local people is so nice. Last but not least, the synonim of Bandung-- Shopping! Yes, I want to go to Bandung again because it is heaven for shoppaholic! Everything there is so cheap and interesting you just can't resist to buy! Please, Bandung has a lot more to offer and I just don't want to lose the chance. It is too good to be true. I love everything in Bandung. Hence I really hope someday I can revisit Bandung.

Nana Adnan

saya nak pergi ke indonesia kerana saya belum pernah pergi ke sana. saya teringin sangat pergi ke indonesia kerana indonesia adalah antara negara islam yang dapat kita ambik iktibar dan dapat ambik contoh. saya teringin nak lihat keadaan negara mereka setelah berlakunya tsunami. negara dan rakyat indonesia berubah menjadi umat yang lebih baik. seperti di bumi acheh mengikut pengalaman pakcik saya yang telah pergi ke sana, rakyat acheh apabila terdengar azan, dengan serta merta mereka meninggal hal duniawi dan pergi ke masjid berdekatan untuk menunaikan kewajipan. selain itu, sebelum ini saya pernah mengambil subjek philosophy dan pensyarah saya banyak memberi contoh dan pendekatan dengan negara indonesia. contohnya pesentren, wali songo dan pelbagai lagi. malahan pula lecturer saya juga telah menghantar anaknya ke pesentren di indonesia dan menunjukkan keadaan pesentren di sana. saya teringin nak tengok dengan mata saya sendiri. saya amat teruja dan melalui subjek ini juga keinginan saya untuk pergi ke indonesia amatlah tinggi. saya membaca contest ini melalui instagram fatin suhana :) saya jug seronok melihat gambar mereka (fatin suhana dan yuyu zulaikha). saya harap saya ada rezeki untuk pergi ke indonesia. insyaAllah :)

Emisufi Uitm

hye..dan salam sejahtera.. Saya begitu ingin ke Bandung kerana saya tidak pernah lagi pergi ke sana atau mana2 tempat di Indonesia.. Saya pernah mengimpikan untuk berbulan madu di sana..tapi masih tidak punyai rezki sehingga lah sudah masuk 6 tahun usia perkahwinan dan memiliki 2 cahaya mata.. jadi.. jika di beri peluang..saya mahu ke sana dan menikmati percutian bulan madu kami bersama anak2..semoga ada rezki saya untuk menikmati keindahan di Bandung sana..dan saya benar2 mahu ke sana..!!

Aty Fared

Kenapa saya nak pergi Indonesia. Sebab utama. Sy tidak pernah berpeluang utk kesana atas faktor kewangan walaupun Indonesia negara yg berdekatan dgn Malaysia. Dlm famili sy hanya ibu sy pernah ke sana Bandung. Mndengar kisah ibu sy membuat perasaan ke sana smkin tidak sabar utk merasai pngalaman berada di Indonesia. Di bandung yg terkenal dgn kota shopping seakan di Eropah. Sekiranya berpeluang dtg ke Bandung membolehkan sy survey barangan yg boleh dijual utk bisnes d Malaysia naty. The Valley, bandung. Tempat yg menarik utk makan2 smbil melihat matahari terbenam. Berpeluang ke sini amatlah dinanti kerana boleh mnghabiskan masa dgn momen yg indah bersama suami saya. Ini boleh dijadikan hadiah bulan madu kami berdua. Di bandung kelak, saya berpeluang merasa Makanan indonesia. Di Malaysia s

Leave a comment