5 Bandar Mesra-Muslim di Amerika Syarikat

By Halal Trip | 02, May, 2023

Agama di Amerika Syarikat sangat pelbagai. Walaupun kebanyakan rakyat Amerika menganggap diri mereka sebagai seorang Kristian, agama lain juga hadir di Amerika Syarikat.

Islam merupakan salah satu agama yang semakin berkembang di Amerika, terutama di kalangan masyarakat Afrika Amerika; kira-kira separuh daripada orang Muslim Afrika Amerika adalah orang yang memeluk agama tersebut kemudian dalam hidup mereka.

Jadi, apakah bandar-bandar yang mesra Muslim di Amerika di mana anda boleh lebih mengenali budaya Islam Amerika?

Berikut adalah 5 bandar/kawasan mesra Muslim dengan beberapa komuniti terbesar/aktif di Amerika Syarikat.

PledgeYourLunch 2023

 

Kawasan New York/New Jersey
Bandar New York

Kredit Imej: Cris Tagupa di Unsplash

Kebanyakan orang Muslim di Amerika Syarikat menetap di negeri New York dan New Jersey.

Wilayah Greater New York mempunyai 275 masjid, yang merupakan perkumpulan masjid terbesar di Amerika Syarikat.

Anda boleh menemui unsur-unsur budaya Islam di seluruh kawasan New York, iaitu Brooklyn dan Bronx. Paterson, New Jersey, juga merupakan salah satu pusat yang signifikan bagi orang Muslim, terutamanya imigran Turki dan Bangladesh.

Senarai Masjid di New York

New York City Halal Travel Guide

 

Los Angeles / San Francisco (California)

California, iaitu Los Angeles dan San Francisco, juga merupakan pusat besar komuniti Muslim Amerika.

Tidak kurang makanan Halal, pusat Islam, dan masjid di kawasan di mana komuniti Muslim tempatan berkumpul dan berkongsi nilai mereka.

Orang Afrika Amerika menyumbang sebahagian besar daripada komuniti Muslim di LA, mengikuti langkah wira-wira Afrika Amerika seperti Muhammad Ali, Mike Tyson, Dave Chapelle, dan Malcolm X.

Senarai Masjid di Los Angeles

Senarai Masjid di San Francisco

 

Chicago (Illinois)
Chicago Amerika Syarikat

Kredit Imej: Sawyer Bengtson di Unsplash

Menurut Washington Post, "Chicago adalah PUSAT UTAMA dalam Renesan Muslim AS."

Komuniti Muslim Chicago merupakan salah satu kumpulan agama yang paling aktif di bandar tersebut. Keyakinan mereka kepada Allah SWT mendorong komuniti Muslim Chicago, terutamanya anggota IMAN (Chicago's Inner-City Muslim Action Network), untuk meluaskan perkhidmatan komuniti mereka kepada komuniti bukan Muslim juga.

Senarai Masjid di Chicago

 

Houston / Dallas (Texas)

Walaupun negeri Texas pada umumnya beragama Kristian yang konservatif (kira-kira 87%), ia sebenarnya merupakan salah satu kawasan terbaik di Amerika Syarikat di mana seorang Muslim boleh menetap/tinggal atau melawat dengan aman dan sejahtera.

Houston dan Dallas adalah antara bandar terbaik untuk orang Muslim di Amerika Syarikat untuk hidup dengan tenang. Jumlah orang Muslim dan orang yang memeluk Islam di Texas semakin meningkat dengan ketara.

Sekali lagi, tidak kurang fasiliti-fasiliti Muslim seperti; masjid, kedai makanan halal, dan madrasah di Houston dan Dallas.

Senarai Masjid di Houston

Senarai Masjid di Dallas

 

Philadelphia (Pennsylvania)
Philadelphia Amerika Syarikat

Kredit Imej: Heidi Kaden di Unsplash

Dengan ramai pendatang dari Timur Tengah, Afrika Utara, Pakistan, Bangladesh, dan India yang menetap di Bahagian Timur, Islam telah melihat pertumbuhan yang besar di kawasan Philadelphia.

Kumpulan komuniti Muslim yang besar tinggal di bahagian Timur Laut dan Utara Philly (seperti yang dipanggil oleh orang Amerika). Pusat Bandar, West Philadelphia, dan pinggiran yang berdekatan juga menjadi rumah bagi ramai orang Islam.

Komuniti Muslim Afrika Amerika di Philly juga berkembang dengan pesat dalam dua dekad terakhir.

Menurut beberapa statistik, Philadelphia adalah salah satu kawasan metropolitan Amerika Syarikat dengan proporsi Muslim yang tertinggi.

Senarai Masjid di Philadelphia

 

Kesimpulannya

Komuniti Muslim tersebar di seluruh dunia. Kita hanya perlu mencari saudara seiman Muslim, dan Allah SWT akan memberikan petunjuk kepada mereka untuk menemukan tempat di mana mereka berada.

Sentiasa menyenangkan untuk mengetahui gaya hidup Muslim dari seluruh dunia dan membandingkan persamaan dan perbezaannya.

Salah satu cara terbaik untuk berhubung dengan Muslim di seluruh dunia adalah dengan menghadiri solat di masjid dan makan di restoran halal berdekatan.

HalalTrip mempunyai semua keperluan perjalanan sebagai seorang Muslim yang diliputi untuk anda. Yang perlu anda lakukan hanyalah memuat turun aplikasi HalalTrip untuk mendapatkan akses mudah ke restoran halal berdekatan, masjid berdekatan, doa untuk pelancong, dan beberapa fitur dan perkhidmatan tambahan.

 

 

Leave a comment