7 Makanan Ringan Tempatan di Hong Kong Yang Ramah Muslim

By Nur Irfaniah Ahmad | 20, Jun, 2020
7 Makanan Ringan Tempatan di Hong Kong Yang Ramah Muslim

Artikel ini aslinya ditulis oleh Nurul Shamin dalam bahasa Inggris. Kamu boleh membaca artikel dalam bahasa Inggris yang ditulisnya di sini.

Sebagai orang Islam, kita selalu mencari tempat makanan Halal semasa melancong. Walaupun mencari restoran Halal akan selalu menjadi sesuatu cabaran ketika melancong ke negara minoriti Muslim, perasaan apabila akhirnya menemui restoran Halal itu amat memuaskan. Kita selalu mendengar betapa sukarnya mencari makanan halal di Hong Kong apalagi snek atau makanan ringan halal. Semua itu hanya mitos masa kini!

Berikut adalah 7 makanan ringan Halal untuk anda mencuba semasa berada di Hong Kong!

 

1. Ais Krim Veganes krim vegan

Kredit Gambar: Happy Cow di Facebook

Singgah sebentar untuk mendapatkan ais krim vegan semasa anda berada di Hong Kong Observation Wheel. Ikuti laluan yang indah dan naiki Star Ferry ke Causeway Bay. Anda perlu mencuba Cookie Smore dengan perisa kegemaran anda. Perisa kegemaran saya adalah Vanilla!

Happy Cow adalah pengilang dan pengedar pencuci mulut beku yang tiada kandungan susu dan ia ditubuhkan di Hong Kong pada tahun 2013. Semua produk oleh Happy Cow adalah vegan, mempunyai glisemik rendah dan bebas daripada tenusu, telur, soya, gluten, dan kolesterol. Pencuci mulut beku mereka dibuat daripada campuran krim kelapa dan gula kelapa organik yang lazat, dicampur dengan jem dan buah-buahan. Yang lebih baik sekali, pencuci mulut Happy Cow tidak mengandungi perisa tiruan, pewarna, pengawet dan semua produknya adalah vegan dan mempunyai sijil halal! Anda boleh mencuba seberapa banyak perisa yang ada dan makanan ini masih dianggap sihat ... kami fikir!

Happy Cow The Wheel

Status Halal: Mempunyai Sijil Halal
Maklumat: Booth #3, Man Kwong Street, Hong Kong Observation Wheel

Untuk cawangan yang lain, klik di sini.

Website | Instagram l Facebook


2. Goulash Daging Lembugulai sapi muda khas hongkong

Kredit Gambar: Islam Food di Facebook

Semasa di Hong Kong anda mesti mencuba Veal goulash (goulash daging lembu). Mungkin anda lebih biasa melihat veal goulash dijadikan hidangan bersama nasi putih yang lembut di negara-negara lain. Namun, di Hong Kong, veal goulash sering dimasukkan ke dalam poket yang serupa dengan pancake. Veal goulash yang enak di Hong Kong akan mengeluarkan jus dari pancake ketika anda menggigitnya.

Semasa anda berada di sana, cubalah Beef Dumpling Soup dan Scallion Pancakes mereka juga.

Islam Food

Status Halal: Mempunyai Sijil Halal
(Main) Maklumat: G/F, No. 1 Lung Kong Rd, Kowloon City, Kowloon – Sebelah Chow Sang Sang Securities
(Branch) Maklumat: G/F, No. 33-35 Tak Ku Ling Rd, Kowloon City, Kowloon

Website | Facebook


3. Nasi Itik Wai Keenasi bebek wai kee

Kredit Gambar: Wai Kee Duck Rice oleh silverthoughts di OpenRice

Kami pasti ini bukan makanan ringan tetapi tetap berbaloi untuk mengunjungi gerai ini untuk mendapatkan nasi itik yang lembut. Setelah selesai membeli-belah di pusat beli-belah utama di Hong Kong, Causeway Bay, singgahlah sebentar di gerai itik panggang halal yang terkenal di Hong Kong ini. Anda hanya perlu berjalan melalui Bowrington Road Market dan mencari ‘Cooked Food Center’ kemudian voila, di sana terdapat kedai Wai Kee Duck Rice. Makanan yang anda mesti mencuba adalah daging itik lembut yang diperap. Dan! Anda perlu menikmati kulit itik yang renyah. Semasa anda berada di sana, cubalah mee wanton dan wantonnya yang penuh dengan jus!

Wai Kee Duck Rice

Status Halal: Dimiliki Orang Muslim
Maklumat: 23 Bowrington Rd, Bowrington, Hong Kong


4. Dim Sumdim sum

Kredit Gambar: Islamic Center Canteen oleh Coconuts

Kami mahu menekankan bahawa anda perlu menikmati dim sum ketika anda berada di Hong Kong. Anda hanya dapat menikmati dim sum yang asli di Hong Kong! Tempat yang terbaik untuk menikmati dim sum ini adalah Kantin Pusat Islam, yang terletak di Masjid Ammar dan Pusat Islam Osman Ramju Sadick di Wan Chai. Kami amat menyukai Tahu dengan Garam, Bawang Putih dan Cili, Udang Har Gow, Siew Mai, dan Ladu Udang Goreng (adakah anda perasan bahawa kami suka udang?).

Rasa berani? Cubalah Kaki Ayam Kukus dengan Sos Soya mereka! Sekiranya anda bukan penggemar dim sum, Kantin Pusat Islam juga menyajikan hidangan utama masakan Cina seperti Nasi Goreng Makanan Laut, Ikan Manis dan Asam, dan banyak lagi. Untuk pencuci mulut, cubalah Kek Kukus Telur Mentega mereka!

Lokasinya agak jauh untuk berjalan kaki dari Wan Chai MTR jadi kami mengesyorkan anda untuk menaiki salah satu trem tradisional Hong Kong yang berhenti di sepanjang Jalan Hennessey. Ia mengambil masa tiga minit jika anda berjalan kaki dari stesen trem terdekat. Anda akan mendapati diri anda berjalan menanjak ke arah kawasan kejiranan.

Nota! Ingatlah untuk merancang jadual perjalanan anda dengan baik dan selitkan sedikit masa untuk mengunjungi Kantin Pusat Islam sebelum memakan tengah hari. Biasanya, penduduk tempatan di Hong Kong memakan dim sum pada waktu pagi. Jangan membuat kesilapan untuk memakan dim sum pada waktu malam kerana semua makanan pasti sudah habis pada waktu malam. (Percayalah, kami pernah buat kesilapan itu!)

Islamic Centre Canteen

Status Halal: Dimiliki Orang Muslim
Maklumat: 40 Salvation Army Street, Wan Chai 5/F, Masjid Ammar And Osman Ramju Sadick Islamic Centre, Hong Kong

 

5. Pancake Tradisional & Tang Yuan

Ketika berada di Hong Kong, rugilah jika anda tidak mencubai pencuci mulut tradisional Cina. Beberapa pencuci mulut yang perlu anda mencuba semasa berada di Hong Kong adalah Tang Yuan (Bola-bola beras pulut dengan Sesame Hitam), Pancake Kacang Merah dan Pancake Labu. Jadi kalau anda dapat menjumpa versi Halal pencuci-pencuci mulut ini, kami mengesyorkan anda mencubanya!


6. Puding Tahu Di Kung Wo Tofu FactoryOlahan Tahu di Kung Wo Tofu Factory

Kredit Gambar: Tofu Pudding oleh That Food Cray

Puding tahu adalah salah satu makanan keselesaan kami. Sekiranya anda sedang mencari puding tahu yang ramah Muslim di Hong Kong, Kung Wo Tofu Factory adalah tempat yang sesuai untuk anda. Puding tahu di Kung Wo Tofu Factory sungguh halus dan sutera. Setiap hidangan adalah buatan sendiri dan dibuat daripada bahan-bahan yang tidak mengandungi gula.

Biasanya, pencuci mulut ini boleh dinikmati dengan tepung gula perang yang boleh ditambahkan mengikuti citarasa anda.

Kung Wo Tofu Factory

Status Halal: Mesra Muslim (Tidak menggunakan Bahan-Bahan Yang Tidak Halal)
Maklumat: 67, Fuk Lo Tsun Road, Kowloon City Stesen terdekat Sham Shui Po, Hong Kong China (akses mudah dari jalan keluar B2 Tsuen Wan Line)

 

7. Tart Telurhk egg tart

Kredit Gambar: Chrisly Cafe di Facebook

Inilah cara orang-orang Hong Kong bersarapan di Hong Kong - Tart Telur dan Teh. Tukang masak di Chrisly's Bakery mengambil masa hampir satu tahun untuk mereka semula resipi mereka agar ia dapat menjadi Halal. Resipi asal tart telur ini sebenarnya mengandungi lemak khinzir (minyak khinzir) tetapi pembuat roti di sini menggantikan bahan ini dengan minyak kacang dan minyak sayuran.

Anda mesti mencuba tart telur dari Chrisly Cafe ini semasa berada di Hong Kong. Tart ini akan disajikan hangat, dan jangan lupa teh ais mereka!

Chrisly’s Bakery

Status Halal: Kedai Roti yang Mempunyai Sijil Halal (Nota: Bukan seluruh kafe)
Maklumat: Shop 10, 2/F, Emax, 1 Trademart Drive, Kowloon Bay

Facebook

 

Artikel ini disampaikan kepada anda oleh Lembaga Pelancongan Hong Kong.

 

 

I'm an aspiring digital marketer and enjoy projects that require creativity. I do freelance writing on travel-related articles and sell illustrations in my spare time.

Leave a comment