10 Masjid Tertua Di Dunia Yang Penuh Dengan Sejarah Dan Keunikan Seni Bina

By Halal Trip | 05, May, 2023
10 Masjid Tertua Di Dunia Yang Penuh Dengan Sejarah Dan Keunikan Seni Bina

Ini 10 Masjid Tertua di seluruh dunia akan membuat anda berasa bangga dan terharu akan keagungan Islam di semua sudut dunia. Sejarahnya, kisahnya, kerajaan-kerajaan, peperangan yang beberapa Masjid saksikan dan masih berdiri sebagai mercu tanda, simbol umat Islam di zaman yang telah berlalu membuat kita ingin pergi ke sana sekarang dan berdoa kepada Tuhan Yang Maha Esa di dalam Masjid-masjid itu.

halaltrip is now on telegram! get inspired: for the latest trends on travel & food! join our telegram group.

 

1) Masjid Al Haram
Masjid AL Haram

Kredit Imej: hardiman hardiman on Unsplash

Masjid Al Haram (Kaaba) - Masjid Besar Mekah - adalah Masjid pertama dan tertua di dunia, di mana Nabi Ibrahim AS dan anaknya, Nabi Ismail AS, (semoga Allah merahmati mereka berdua) biasa beribadat. Ia juga merupakan tempat yang paling suci dalam Islam. Umat Islam di seluruh dunia membelok ke arah kiblat Kaaba lima kali sehari. Ia adalah rumah pertama bagi manusia, dibina untuk penyembahan Allah SWT Yang Maha Esa.

 

2) Al-Masjid An-Nabawi
Masjid An Nabawi Madinah

Kredit Imej: Anas Miah on Unsplash

Al-Masjid An-Nabawi, juga dikenali sebagai Masjid Nabi, terletak di Madinah, Arab Saudi. Dibina segera selepas Nabi (semoga Allah merahmati beliau) berhijrah dari Mekah ke Madinah, ia dianggap sebagai tapak kedua yang paling suci dalam Islam. Hampir 1,400 tahun lamanya, ia telah melalui banyak pembesaran dari awalnya sebagai struktur yang sederhana, hingga kini menjadi Masjid kedua terbesar di dunia.

 

3) Masjid Al-Aqsa

Masjid Al-Aqsa di Jerusalem yang dibina pada tahun 705 Masehi adalah tapak yang sangat penting dan suci dalam Islam. Menurut hadis oleh Al Bukahri, ia merupakan tapak ketiga yang paling suci dan solat di sana bernilai seribu kali solat. Ia juga merupakan Masjid di mana Nabi kita Muhammad SAW bersembahyang pada malam Isra' dan Mi'raj.

Ia juga merupakan arah kiblat yang dahulu selama 17 bulan selepas berhijrah ke Madinah sebelum arahan turun supaya kiblat ditukar ke arah Kaaba. Masjid Al-Aqsa telah menahan banyak gempa bumi, penaklukan dan telah dikembalikan ke kegemilangan lamanya oleh Saladin dari tangan Salibis setelah penaklukan Jerusalem. Masjid ini penuh dengan sejarah dan kebanggaan semua umat Islam di seluruh dunia.

 

4) Masjid Besar Sana'a

Masjid Besar Sana'a atau Al-Jami al-Kabīr bi-Ṣanʿāʾ terletak di Sana'a, Yaman dan dibina pada abad ke-7 hingga ke-8. Ia dibina bersebelahan dengan istana Ghumdan. Masjid ini mempunyai seni bina yang hebat yang dibina dalam pelbagai era. Renovasi yang besar dilakukan oleh Ratu Arwa Ibn Ahmed pada tahun 1130. Masjid ini juga terdapat dalam senarai Warisan Dunia Unesco.

 

5) Masjid Uqba

Masjid Uqba atau Masjid Besar Kairouan terletak di bandar Kairouan, Tunisia. Bandar ini adalah sebuah bandar Warisan Dunia Unesco. Ia dibina oleh Jeneral Arab, Uqba Ibn Nafi pada tahun 670 semasa penubuhan bandar tersebut. Ia merupakan masjid penting di Tunisia dan gaya senibinanya diikuti di seluruh rantau Maghreb. Masjid ini adalah pusat pembelajaran dalam pemikiran Islam dan sains sekular sebelum universiti pendidikan berpusat di sekitar Tunis pada abad ke-11.

 

6) Masjid Umayyah Syria
Masjid Umayyah Damaskus

Kredit Imej: Wurzelgnohm, CC0, via Wikimedia Commons

Masjid Umayyah atau Masjid Besar Damaskus terletak di Damaskus, Syria dan merupakan salah satu Masjid tertua yang dibina pada tahun 634. Ia dibina selepas penaklukan Arab di tapak Basilia terdahulu yang dipersembahkan kepada Nabi Yahya AS. Masjid ini telah menahan banyak dinasti dan periode pemerintahan dan merupakan salah satu tarikan pelancong yang paling banyak dikunjungi di negara ini kerana senibinanya yang sangat cantik dan tentunya daya tarik sejarahnya.

 

7) Masjid Quba

Masjid Quba merupakan salah satu Masjid tertua di dunia. Batu pertama bagi pembinaan Masjid ini diletakkan oleh Nabi Muhammad SAW sendiri pada tahun 622 selepas hijrah ke Madinah dari Makkah. Ia disebut dalam Hadis Sahih Bukhari di mana Nabi (s.a.w) biasa menaiki kuda atau berjalan kaki ke Masjid pada hari Sabtu dan menunaikan solat 2 rakaat.

 

8) Masjid Jumma Lama Kilakarai

Masjid Jumma Lama Kilakarai atau Palaiya Jumma Palli terletak di Kilakarai, Tamil Nadu dan dibina semasa Dinasti Pandiya oleh seorang pedagang Yaman setelah diperintahkan oleh Maharaja Yemen selepas memeluk Islam pada zaman Nabi.

Dibina pada tahun 628 dan dibangunkan semula pada abad ke-11, masjid ini berdiri dengan bangga, diuji oleh masa dan merupakan simbol Islam pada zaman kegemilangan yang tersebar melalui laluan laut. Ibn Battuta juga menyebut masjid ini dalam Rihla-nya dengan berkata "orang-orang di sana hidup seolah-olah mereka berada di tanah Arab".

 

9) Masjid Besar Kufa

Masjid Besar Kufa di Iraq telah siap dibina pada tahun 670 M dan menjadi salah satu tempat sembahyang yang terkenal dan dihormati di kalangan umat Syiah.

 

10) Masjid Agung Xi'an
Masjid Agung Xi'an

Krefit Imej: chensiyuanCC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Masjid Agung Xi'an di Xi'an merupakan masjid tertua di China. Ia telah dibina dan siap pada tahun 742 M. Berbeza dengan masjid-masjid di seluruh dunia yang mempunyai kubah dan menara, masjid ini dibina dalam gaya seni bina pagoda Cina. Terdapat juga tulisan Arab di dalam masjid ini. Ia juga menjadi tarikan pelancong yang berkunjung ke tempat ini.

Jadi, pada kali berikutnya anda membuat perjalanan ke negara-negara ini, pastikan anda membuat senarai lawatan ke masjid-masjid tertua di dunia.

 

Leave a comment