5 Destinasi Mesra-Muslim Terbaik di Eropah

By Halal Trip | 10, May, 2023
5 Destinasi Mesra-Muslim Terbaik di Eropah

Ketersediaan makanan dan kemudahan halal, serta akses mudah ke masjid, antara faktor yang mempromosikan pelancongan halal di beberapa destinasi terkenal di seluruh dunia. Pelancongan halal semakin berkembang pesat di banyak negara untuk menarik lebih ramai pelancong Muslim untuk melawat negara-negara tersebut.

Kecantikan mempunyai alamat, dan semua jalan menuju ke Eropah. Tempat yang memukau, seni yang menawan, budaya yang menarik, masakan yang lazat, sejarah yang menarik yang bermula berabad-abad dahulu, sukan, seni bina yang menakjubkan—terdapat sesuatu untuk setiap pelancong yang melawat benua ini. Anda pasti akan dimanjakan dengan pilihan!

Adakah anda sedang mencari destinasi untuk perjalanan seterusnya? Jangan tercari-cari lagi kerana di sini terdapat 5 Destinasi Mesra-Muslim Terbaik di Eropah yang menarik pelancong dari seluruh dunia!

halaltrip is now on telegram! get inspired: for the latest trends on travel & food! join our telegram group.

 

Berlin
Tembok Berlin

Kredit Imej: Raja Sen di Unsplash

Berlin adalah salah satu destinasi Mesra-Muslim paling terkenal di Eropah kerana ia disertakan dengan sebahagian besar penduduk Muslim, masjid yang hebat, dan perkhidmatan halal yang memenuhi keperluan dan keutamaan umat Islam. Jerman berada di kedudukan 12 dalam Indeks Pelancongan Muslim Global (GMTI) di kalangan negara bukan OIC.

Ibu negara Jerman adalah destinasi budaya yang wajib dilawati di Eropah dengan atraksi ikonik yang mempunyai lebih daripada 170 muzium dan lebih daripada 300 galeri seni yang menangkap esensi tempat tersebut. Bandar Rekabentuk (gelaran yang diberikan oleh UNESCO) mempunyai lebih daripada 70 masjid, termasuk Masjid Wilmersdorfer, masjid tertua di Jerman yang dibina pada tahun 1924, Masjid Omar Ibn Al-Khattab, Masjid Sehitlik, dan Masjid Khadija.

Terdapat banyak tarikan pelancongan, tetapi yang perlu dilihat adalah seperti berikut: sisa-sisa Tembok Berlin; Pulau Muzium, sebuah khazanah yang terdiri daripada lima muzium terkenal dari zaman pemerintah Prusia dan Galeri James Simon yang baru dibina; Reichstag - rumah parlimen Jerman; Gerbang Brandenburg yang merupakan monumen neoklasik abad ke-18 yang terkenal di Berlin kerana ia adalah simbol perdamaian dan perpaduan; nikmati kemewahan ala dunia lama di Istana Charlottenburg yang mempunyai taman yang cantik di sebelah sungai Spree; peminat membeli-belah boleh melihat Kurfustendamm, sebuah lebuh untuk barangan fesyen popular dan terkini.

Pelbagai restoran halal boleh didapati, termasuk hidangan Lebanon, Turki, Maghribi, India, dan Arab.

Bandar ini menjemput anda dengan budaya dan seni yang menunggu untuk dieksplorasi, difahami, dan dinikmati!

 

London
Parlimen Westminster London UK

Kredit Imej: Marcin Nowak on Unsplash

Pelancong Muslim suka melawat bandar abadi ini dengan gabungan anggun dari keajaiban seni bina yang berusia berabad-abad hingga pencakar langit moden abad ke-21. Sukar dipercayai sehingga anda melihat sendiri, tetapi London mempunyai banyak tempat menarik di setiap sudut.

Ibu negara Britain mempunyai komuniti Muslim yang agak besar, dan tidak kurang restoran halal di kedai makan santai, restoran mewah, dan kemudahan solat. London Central Mosque yang direka dengan elegan, Masjid Suleymaniye, Masjid London Timur, dan Masjid Finsbury Park adalah beberapa masjid-masjid di bandar ini.

Tempat-tempat yang perlu ditambahkan ke dalam itinerari pelancongan anda banyak, dan beberapa di antaranya termasuk Big Ben yang klasik, iaitu simbol bandar yang bertenaga; Jambatan Menara yang ikonik yang menyediakan pemandangan yang menakjubkan; London Eye untuk menikmati pemandangan 360 darjah bandar; Taman Key yang bersejarah yang merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO; Taman Hyde yang tenang; Istana Buckingham yang berprestij; Menara London yang megah; Galeri Kebangsaan; dan banyak lagi! Juga, jika anda penyokong sukan yang tegar, anda boleh menyaksikan perlawanan bola sepak atau kriket di Wembley, Stadium Emirates, atau Lord's Cricket Ground.

 

Bosnia dan Herzegovina
Mostar Bosnia dan Herzegovina

Kredit Imej: Yu Siang Teo on Unsplash

Dengan populasi Muslim yang sangat besar lebih dari 50%, Bosnia adalah tujuan perlancongan yang indah dan lebih penting lagi, tempat perlancongan yang ramah Muslim yang menampung beragam budaya dengan damai. Terletak di Eropa Tenggara, Bosnia memiliki warisan Islam selama berabad-abad, hidangan kuliner lezat, seni bina Ottoman yang menakjubkan, pemandangan alam yang luar biasa, dan masyarakat yang ramah. Bosnia menempati peringkat ke-15 dalam GMTI untuk destinasi non-OIC teratas.

Bosnia bangkit dengan kuat dari masa lalunya yang tragis. Arus wisatawan telah meningkat secara substansial dalam dua dekade terakhir. Ibu kotanya, Sarajevo, dijuluki "Yerusalem Eropa" dan merupakan kota terbesar di negara ini dan terkenal dengan olahraga musim dingin.

Beberapa tarikan yang menakjubkan termasuk Johornia, di mana anda boleh mencuba ski, snowboarding, dan hiking serta menikmati pemandangan yang memukau di dunia salji ini, salah satu destinasi pelancongan yang paling popular di Bosnia. Dikelilingi oleh gunung dan sungai Neretva yang hijau zamrud, Mostar yang bersejarah mempunyai pandangan tentang masa lalu yang menakutkan. Ia telah melalui ujian masa, dan Stari Most (jambatan lama) kini dianggap sebagai simbol perpaduan dan persimpangan budaya. Untuk menikmati keindahan alam semula jadi, anda boleh melawat air terjun Kravica yang mempesonakan, kampung bandar yang indah Blagaj yang mempunyai sebuah biara Sufi Dervish abad ke-17, Taman Negara Sutjeska yang mempunyai kepelbagaian biodiversiti yang kaya, dan puncak tertinggi negara terletak di sini.

Terdapat banyak restoran-restoran halal yang tersedia, kerana ramai di antaranya dimiliki oleh orang Islam. Kopi Bosnia dan jari-jari daging yang dipanggang dikenali sebagai cevapi harus dicuba kerana ia cukup popular.

Masjid-masjid terkenal di Bosnia termasuklah Masjid Koski Mehmed Pasha, Masjid Gazi Husrev-beg, Masjid Emperor, Masjid King Fahad, dan Masjid Ferhat Pasha.

 

Barcelona
Park Guell Barcelona Sepanyol

Kredit Imej: D Jonez on Unsplash

Sepanyol adalah salah satu negara yang paling popular di dunia, terletak di tanggungjawab kedaulatan di Eropah barat daya, berkongsi sempadan dengan Perancis dan Portugal dan menempatkan kedudukan ke-10 dalam laporan GMTI untuk negara bukan OIC.

Barcelona, sebuah bandar pantai dengan seni bina yang menakjubkan, penuh dengan seni bina Gothic, karya Avante-Garde, tempat-tempat budaya, sejarah, dan semula jadi yang mempesonakan. Ia merupakan salah satu bandar yang paling ramai penduduknya di Kesatuan Eropah dan mempunyai jumlah penduduk Muslim yang besar.

Lawatan ke ibu negara Catalonia adalah tidak lengkap tanpa melawat La Sagrada Familia yang menakjubkan, Museu Picasso yang menarik, di mana anda boleh melihat karya-karya asal oleh salah seorang seniman terbesar dunia, Pablo Picasso, Park Guell yang menjadi kegemaran penduduk tempatan dan pengembara untuk menikmati pemandangan bandar yang megah, membeli-belah, makan dan menjelajah di La Rambla yang merupakan boulevard yang paling diminati di Barcelona, bukit Tibidabo, Barrio Gotico yang lama dan menarik terletak di tengah-tengah bandar, Casa Batllo yang disenaraikan dalam UNESCO ialah sebuah arca Gaudi, Camp Nou yang wajib dilawati bagi peminat bola sepak, dan Magic Fountain of Montjuic yang menyeronokkan.

Destinasi yang memikat ini mempunyai masjid terkenal yang dikenali sebagai Tarek Ibn Ziyad. Terdapat restoran-restoran halal seperti Bismillah Kebabish, Aroma yang terletak di Las Arenas Mall, Italiana San Giorgio, Mandarin Oriental, Habibi Restaurant, dan Wild Beef Burgers.

 

Roma
Roma Itali

Kredit Imej: Caleb Miller on Unsplash

Bandar yang memikat yang terkenal dengan museum yang cantik mestilah ibu negara Itali, Roma! Itali telah menduduki tangga ke-16 dalam destinasi bukan OIC terbaik dalam laporan GMTI.

Masjid Roma adalah masjid terbesar di Eropah dan boleh menampung 12,000 jemaah. Masjid penting lain adalah Masjid Quba, Masjidul Huda, dan Moschea El Fath.

Destinasi yang tidak boleh dilepaskan di bandar ini adalah seperti berikut: Permata sejarah Empayar Roma, Colosseum, merupakan salah satu daripada tujuh keajaiban dunia moden, dan disebabkan permintaannya, sangat disyorkan untuk membeli tiket masuk terlebih dahulu; Trevi Fountain adalah pancuran terbesar di Roma yang direka dengan cermat dalam gaya Baroque; Piazza Navona yang penuh warna-warni dan paling cantik di Roma; Taman pusat Rome yang indah, Villa Borghese yang mempunyai taman yang hijau, tebing rumput, lorong yang berdaun dan penuh dengan aktiviti yang boleh dinikmati; Muzium Kebangsaan di Baths of Diocletian; Forum Roman; Spanish Steps yang dibina dalam gaya Rococo; Tujuh Bukit Roma.

Restoran-restoran halal yang perlu dicuba di sini adalah Ciro Kebab, Luna Caprese, Shawarma Station, Chicken Hut Cafe, Istanbul Doner Kebab Pizza, dan Ristorante Persiano.

 

Indeks Pelancongan Muslim Global

Destinasi ini dipilih dari senarai tempat selepas banyak penyelidikan dan kajian yang dilakukan dalam Laporan Indeks Pelancongan Muslim Global (GMTI). Apabila negara-negara di seluruh dunia membuka pintu kepada pelancong selepas menutup akibat pandemik COVID-19, sudah tiba masanya untuk memuaskan kerinduan untuk melancong dan membawa beg untuk bercuti halal yang tidak dapat dilupakan di destinasi di Eropah yang telah disebutkan di atas!

Muat turun laporan Indeks Pelancongan Muslim Global (GMTI) terkini di sini untuk mengetahui lebih lanjut!

 

Leave a comment